سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پادکست چیست؟

پادکست یا به طور کلی نت کست یک سری از فایل های دیجیتالی (صوتی یا تصویری) هستند که مخاطبان آنها را براساس سلیقه خودشون دنبال و دانلود میکنند تا به صورت اتوماتیک از تولید قسمت های جدیدمطلع شوند. پادکست ها بیشتر فرمت های صوتی دارند ولی در بعضی موارد هم تولید کننده از فایل های ویدئویی یا متنی در کنار فایل صوتی خود استفاده میکند.

ژنراتور پادکست لیستی از فایل های پادکست را در سرور با عنوان فید پادکست نگه میدارد تا از اینترنت در دسترس باشد. شنوندگان پادکست هم با استفاده از نرم افزار های پخش کننده پادکست که با عنوان پادکچر شناخته میشوند به همه قسمت های پادکست ها دسترسی دارند. با کمک این فرآیند کاربران به قسمت های جدید پادکست ها به راحتی دسترسی خواهند داشت.پادکست ها هم به صورت آفلاین در دستگاه ذخیره میشوند و میتوان بدون نیاز به اینترنت آنها را شنید.

تکنولوژی پادکست که فایل های صوتی و تصویری و ... را در کنار هم قرار میدهد باعث شده که افرادی که در بیزینس رادیو فعالیت میکنند در فعالیت های خود تجدید نظر کنند.

پادکست ها برای شنوندگان رایگان هستند و تولید آن ها میتواند کم هزینه باشد. تولید کنندگان پادکست (پادکستر ها) میتوانند با دادن زمان تبلیغات در پادکست خود به کسب درآمد از این تکنولوژی بپردازند.

پادکست یک مدیای افقی (هم راستا) است و به شنودگان و تولید کنندگان این اجازه را میدهد که با هم در تعامل باشند.

پادکست های فارسی زیادی در دسته بندی های مختلف در سال های اخیر تولید شده اند که از بهترین آنها چنل بی، کرن، فردوسی خوانی، استرینگ کست، پادکست موسیقی گپ دایوو ... را میتوان نام برد.

 

ملودایو، زندگی از دریچه موسیقی